تبیین و طراحی سرزمین سایه ها

پایان نامه
چکیده

هنرمندان از جمله معماران در طول تاریخ به دنبال حداکثر تاثیر بر مردم بوده اند. و هنرمند در این جریان ابتدا با تفکر و تمرکز وارد عمل می شود. اما بعد از مدتی تلاش، وارد حالتی خلسه مانند و بدونِ فکر و قضاوت می شود (شاهد بودن)، او بی خبر وارد لایه های عمیق ناخودآگاهش شده. شاهد در آنجا سایه های مبهمِ حقیقت را کشف می کند و با خوشحالی به خلقِ جدیدی می پردازد. حالا اگر این مخلوقِ تاثیر گذار در مقابل شاهد دوم قرار گیرد. در فرآیندی معکوس، یعنی دریافت اطلاعات از این مخلوقِ ایجاد شده از راه آگاهی و نفوذشان به عمق ناخودآگاه، باعث تحریک سایه هایی مشابهِ شاهد اول در ناخودآگاهش می شود. و این سایه ها، احساسات و پیام هایی که همانند حباب هایی چسبیده به اعماق ناخودآگاه هستند را از جای خود آزاد می کنند. و باعث می شوند مانند حرکت حباب های تَه ظرف آب که با حرکتی جدا شده و با لرزش به سطح بالا و محدود آب صعود می کنند، به سطح خودآگاهی او بالا آیند. و حس مشابه شاهد اول در مواجهه با سایه های ناخودآگاهش، و غیر قابل توصیف (در شرح علت یا بیان منبع) در آگاهی او دریافت گردد. این فرآیند مهم در جهان به طور مرموزی در حال گسترش است. و مناسب دیده شد ما هم با طراحیِ ناخودآگاه، یعنی نفوذ به عمق ناخودآگاه و استخراج سایه های مد نظر، و قرارگیری آنها در فضایی منحصر به فرد به نام «سرزمین سایه ها». مجموعه ای از فرم های سایه وار را که بتوانند حس مشترکی از حرکت و صعود و آزادی و زیبایی را در مخاطبین زنده کنند، بگسترانیم. و بتوانیم مجموعه ای از نیروهای رشد دهنده که باعث افزایش ظرفیت ذهنی جامعه می شوند را در آن ایجاد کنیم. و در فرآیند منتهی به طراحی، نتیجه حاصل شد که سایه های درون ناخودآگاه در حقیقت سایه های حقیقت هایی هستند که دنیا توانایی پذیرش آنها را در خود ندارد و فقط سایه های مبهم آنها را می تواند بپذیرد و ما با استخراج سایه های مورد نظر از اعماق ناخودآگاه (که بسیار حساس هستند، و دارای یک توصیف سایه وار ولی واضح برای درک عموم هستند) و تطبیق آنها با شرایط لازم، می توانیم به اهداف انسانی خود «تکامل و تعالی نوع بشر» نائل آییم. کلمه های کلیدی: سرزمین، سایه ها، شاهد، خودآگاه، ناخودآگاه، مفهوم و فرم، فرانیستی، فراهستی، حقیقت، پیوستن (یکی شدن)

منابع مشابه

تعقیب سایه ها

خسوف کلی ماه یکی از جالب ترین صحنه­ ها در ستاره شناسی می­ باشد. تاکنون مشاهده نشده که دو خسوف نظیر هم باشند. تمامی اجرام جامد آسمانی، که از خوشید نور می­ گیرند، سایه ­ای را از خود در فضا ایجاد می­ کنند. وسعت این سایه بستگی به اندازه جرم و فاصله آن سماوی از خورشید دارد. دو عنصر اصلی در این سایه ­ها وجود دارد که عبارتند از Umbra ,Penumbra

متن کامل

تبیین نقش بنادر در تکوین ساختار فضایی پسکرانه ها در حوزه سرزمین ایران

امروزه بنادر در اغلب نقاط جهان، به عنوان مهمترین کانون مفصلی میان حمل‌و‌نقل دریایی و زمینی، نقش حیاتی ایفا می‌کنند. بنادر ایران علی‌رغم برخورداری از موقعیت راهبردی، آنگونه که باید نتوانسته‌اند نقش موثر خود را در توسعه مناطق پسکرانه محلی بروز دهند. هدف از انجام این تحقیق، بررسی تعامل‌های کالایی میان بنادر ایرانی و کانون‌های پسکرانه‌ای و تبیین ساختار فضایی حاصل از این تعامل است. بدین منظور چارچوب...

متن کامل

الگوی حرکت سایه و طراحی سایت

یکی از نکات قابل توجه در خصوص صرفه جویی در مصرف انرژی در رابطه با طراحی سایت و مجموعه های مسکونی - بررسی مسیر حرکت سایه بناها و تاثیر آن بر روی بناهای مجاور در یک مجموعه می باشد. دست یابی به آفتاب زمستانی و پرهیز از آن در تابستان در طراحی مجموعه های ساختمانی در یک سایت از جمله مواردی است که در طراحی اقلیمی باید به آن توجه ویژه ای مبذول داشت. طراحی اقلیمی و بهره مندی از مواهب طبیعی چون انرژی خور...

متن کامل

طراحی سایه در فضای باز

ایجاد سایه در فضاهای باز و معابر خصوصاً در اقلیم های گرمسیری، یکی از عوامل مؤثر در تأمین احساس آسایش گرمایی است. ضرورت ایجاد سایه در دو سوم تا سه چهارم از ایام سال، موجب ایجاد نمونه های شاخص معماری سایه ساز در فرهنگ و معماری بومی این مناطق شده است. در راستای ابداع نمونه های معماری سایه ساز، با توجه به تغییرات اقلیمی هر محل و تغییر موقعیت خورشید در آسمان در روزها و ساعات مختلف سال، سئوالات زیر مط...

متن کامل

تبیین مفهوم برنامه درسی سایه در نظام آموزشی ایران

آموزش‌های زیست محیطی در دوره‌های تحصیلی مختلف می‌تواند نقش موثری در بسیج افکار عمومی جهت حفاظت از محیط زیست داشته باشد. با توجه به نقش کتاب‌های درسی علوم دورة متوسطه در این زمینه، هدف از این پژوهش بررسی محتوای کتاب‌های درسی علوم تجربی از لحاظ توجه به آموزش‌های زیست محیطی است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کمی انجام شد. جامعه و نمونه آماری شامل تمام کتاب‌های علوم تجربی دورة اول متوسطه در سال تحص...

متن کامل

فراتحلیل تبیین نظریه ها، الگوها، روشها و تکنیک‌های خلاقیت در معماری و طراحی شهرهای خلّاق

در ادبیات شهرسازی جدید، فضای شهری خلاق به عنوان محل شکل­گیری خلاقیت، دانایی، صنایع خلاق و نوآور و اقتصادی در یک رویکرد ترکیبی درنظرگرفته شده است. اگر بپذیریم که محور تمام موارد فوق حضور سرمایه­های انسانی خلاق و نوآورند، بنابراین فضاهای شهری باید از شرایطی برخوردار باشند که بتوانند این سرمایه­ها را جذب و حفظ کنند که نشان از اهمیت پرداختن به خلاقیت در طراحی یا شیوه های آموزش خلاق در طراحی معماری ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیر دولتی آبا - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023